Sunday 9 September 2012

Sekilas Diet

Posted by ckynnogha78 On Sunday, September 09, 2012 No comments

Berhati -hati memilih kawan...kawan yang suka makan...kita pun suka makan...

Makan, makan, makan,
Menurut kajian di University Of Otago, semakin cepat anda makan , semakin mudah untuk anda gemuk. Sekiranya anda mempunyai kawan yang obesiti, anda juga berkemungkinan 57% menjadi obes. Jika ianya kawan rapat kita, peratus kita berisiko obes ialah 71%. Harap kita tidak terpengaruh sedemikian.

Elakkan dari mengunyah...
Menurut penyelidik dari University of Exeter, stress dan bosan menjadi alasan seseorang itu mengunyah di tempat kerja. Macam mana nak atasinya? Cuba anda semua (termasuk saya)..or mari kita semua berjalan cepat selama 15 minit (bagai jet eh...). Patutlah kolig saya tak gemuk-gemuk..coz dia berjalan...fullamak..laju woo.. sekali je pandang..pas tu dah tak nampak dah.. maintain slim anaknya dah 2 orang.

Jauhi MSG/Ajinomoto...
MSG  boleh menyebabkan resintensi leptin, sejenis hormon yang mengatur nafsu makan dan metabolisme. Kesannya, badan tidak dapat menggunakan tenaga daripada makanan dengan baik.

yang bestnya... boleh makan aiskrim..Aiskrim pun sihat.. Jangan rasa bersalah sekiranya makan aiskrim kerana ianya bukan saja mengandungi lemak dan kalori tetapi serat, antioksidan dan prebiotik.

kredit : Rapi..

0 comments:

Post a Comment