Wednesday 1 August 2012

Lekak berpantang

Posted by ckynnogha78 On Wednesday, August 01, 2012 No comments

Ah ha....salam sayang selasih. Hari tok pertama kali aku enter blog as a new blogger. Hari tok juak adalah hari aku masuk kerja. Tapi aku mintak cuti sebulan lagi. alang2 nak beraya di Sarikei, home town aku. Sekarang anak aku baby Habib tidor. So ambik kesempatan jap. 60 hari dah aku tok. Masa aku dalam pantang,.. aku memang berpantang benar. sik main-main. Bertapal or berbengkung setiap hari walaupun aku & baby di hospital. Siapa lagik napal aku mun sik asben kesygan akulah napal..bertapok di celah tirai di katil hospital sia. (dalam hati...apa jak dipiker orang polah aku & asben di sebalik tirai tertutup..hehehehe...) berbengkunglah kawan.  maklumlah nak ngempis perut tek naakk...! Masa berpantang...aku rutit pasal makanminum yang sejok, panas, tajam...entah apa2 giklah. Takut baby sakit perut...coz aku MENYUSU ANAK AKU! aku bertekad sik maok campor susu formula dengannya. Macam kakaknya dolok....aku fail juak...bercampor susu formula daaaa... 


But kali tok aku bertekad & berazam nak breastfeed Habib sepenuhnya sampei gago ngepam jak kerja aku malam2. eh..melelat indah...berpantang tek o... hah! masa tok aku & asben suka carik 'confinement lady' jaga aku & anakku. tapi berpantang tok amatlah mencabar coz skejap2 confinement lady aku bertukar. sorang..2-3 jak.. lastly...kazen aku yang banyak tolong. Thanks so much! Lelah tedah...nya gik kurus drpd aku masa berpantang. Nie ndak gik...ngikat tapal kat badan aku mesti terit2. nak menerit yalah best gilak.Hehehehe...TQVM! 


Masa berpantang juak, aku ngamal vitamin2 yang aku percaya dan yakin dapat menambah tenaga aku. kitak oramg boleh skrol dibah nangga apa amalam aku masa berpantang. Masa aku makan vitamin2 ya... badan aku sik lelah gilak, masih dapat angkat engkah kata orang... nenen Habiblah..esp..b complex.. nang nyaman rasa badan aku.. Vit c aku sik selsema...kurang sakit2 demam selsema. vitalea...multivitamin...k nampung kekurangan zat2 yang kureng dimakan...alfafa ya k nambah aik susu badan aku...k nenen Habib!


Di samping ya.. masa kita berpantang juak nak..nakkah biasa kita susah nak membuang? eboh padah orang lain..aku pun fobia nak membuang masa baruk lepas beranak...sakit woo....akupun sama oi... Nangis lam Mr. T..kesian...ibu-ibu yang lepas bersalin tok.. aku amalkan ostematrix (kalsium) makan sebelum tidor...4 biji... insyaAllah keesokan harinya adalah membuang...tapi ambik masa juaklah. Siklah malam tok makan...esok terus senang melabor....sik juak... ambik masa lah kawan....seminggu duak mcm yalah..lebih kurang bah... 


Ingat aku kolig aku dolok nanyak..banyak rambut gugor Kin? masa berpantang or lepas berpantang...Aok....ada rambut aku gugor masa mandik... nang benar aieh...mcm apa jak rambut kita berlombak2 nak terjun dari palak kita,  Entah apahal...tapi nang kebiasannya macam ya... aku makan zinc  gik k cover rambut aku supaya sik gugor banyak2. ish...nang best... nang sikbanyak  rambut aku gugor masa lam amben (berpantang) tok oi...




Alamak! dah berbunyi 'emergency break' aku nun. (Habib ada bunyi nyapun yang berik signal masa telah tibaaa...tenet...)

Hubungi saya menerusi :

ckyndyg206@gmail.com (e-mail)
012-8585873 (SMS)


0 comments:

Post a Comment